Geschikte GPS trackers voor een goede work-out

Geschikte GPS trackers voor een goede work-out

De GPS tracker als hulpmiddel tijdens het sporten

Als je een fanatieke hardloper bent en wekelijks wilt zien hoever je vooruit gaat voor wat betreft de afstand die je aflegt, is een GPS tracker, ook wel een activity tracker genoemd, voor jou het ultieme hulpmiddel tijdens een goede work-out.

Een GPS tracker kan je, net als een horloge of armband, om je pols vastmaken tijdens het rennen en houdt bij welke route en hoeveel kilometers je hebt afgelegd. Als je tijdens het rennen of sporten op de GPS tracker kijkt, kan je op je smartphone direct aflezen hoever je bent, op welke locatie je je bevindt en hoe hoog je hartslag is. Dit laatste wordt gedaan door middel van een sensor die in de GPS tracker verwerkt zit. De GPS tracker kan jouw locatie bepalen op basis van satellieten. Als je geen GPS verbinding hebt of uit het zicht bent van het netwerk, heeft het dan ook weinig zin om de GPS tracker te dragen. Blijf dus verbonden.

Als je jezelf graag uitdaagt om lichamelijk telkens beter te presteren, kan je op de GPS tracker bijvoorbeeld een bepaalde tijd instellen waarop je een zelfgekozen afstand gelopen moet hebben of een trappenchallenge houden: De GPS trackers die deze laatste mogelijkheid bieden, geven aan hoeveel treden je uiteindelijk beklommen hebt binnen een bepaalde tijd. Daarnaast zie je hoeveel calorieën je hebt verbrand door deze vorm van conditietraining. Voor een professionele sporter is een goede GPS tracker met interessante en opbouwende oefeningen dus eigenlijk onmisbaar.

Aflezen van je resultaten op de GPS tracker

Bij de wat duurdere GPS trackers is het mogelijk om je afstand, hartslag en lichaamstemperatuur meteen af te lezen van het scherm. Voor de meeste standaard GPS trackers geldt echter dat je deze moet koppelen aan een App op je smartphone om de gegevens af te kunnen lezen. Met behulp van dit soort Apps kan je je voortgang bijhouden en nieuwe doelen voor jezelf stellen. Stel dat je af wilt vallen, dan werkt een dagelijkse trappenchallenge oefening erg goed. Of, als je zoveel mogelijk kilometers wilt maken met hardlopen, kan je elke week de tijd waarbinnen je deze afstand van jezelf moet afleggen, enigszins inkorten. Bij track Apps valt na verloop van tijd meestal aan een grafiek af te lezen of en waarmee je vooruitgang hebt geboekt. Let echter wel goed op dat een aantal merken die de GPS trackers leveren, ook alleen werken via een App op de smartphone van ditzelfde merk. Naast het aflezen van de afgelegde afstand, je locatie, het aantal verbrande calorieën of je hartslag, kunnen veel GPS trackers ook meten hoe goed jij geslapen hebt. Als je de tracker ‘s nachts om je arm heen doet, zie je de volgende ochtend bij het wakker worden hoeveel jij in je slaap hebt liggen draaien. Als uit de resultaten blijkt dat je erg onrustig bent geweest in je slaap, kan het helpen om voor het slapengaan wat ontspanningsoefeningen te doen, zoals het doen van een meditatie of ademhalingsoefening. Je kunt natuurlijk ook even tot rust komen in een warm bad. Hoe meer je in je slaap hebt bewogen hoe minder energie je hebt, is de gedachte achter deze functie.

Andere interessante mogelijkheden van de GPS tracker 

De activity trackers die zijn voorzien van extra features worden sporthorloges genoemd. Deze horloges kunnen nét iets meer dan de basis trackers. De standaard functies van de gewone GPS trackers zijn aanwezig, maar daarnaast kunnen deze horloges ook nog je loopsnelheid, je trapsnelheid tijdens het wielrennen of je lichaamstemperatuur tijdens het sporten meten. Deze trackers zijn vrij duur in vergelijking met de wat meer algemene GPS trackers. Alle GPS trackers zijn online te verkrijgen in verschillende maten en met verschillende functies. De Protrack 280 GPS Tracker is er bijvoorbeeld één waarop je live mee kunt kijken met wat je aan het doen bent, doordat er elke 30 seconden een signaal naar jou wordt verzonden met daarin jouw exacte locatie, jouw snelheid en informatie over welke richting je op aan het rennen bent. Daarentegen bezit de ProTrack 300 GPS Tracker, in tegenstelling tot een heleboel andere trackers, een zakelijke M2M (Machine2Machine) Simkaart die jouw resultaten af kan lezen via het netwerk van KPN, zodat jouw tracker binnen Europa gekoppeld wordt aan de allerbeste mobiele netwerken.

Deze trackers zijn niet alleen interessant voor sporters, maar ook voor mensen die een groot belang hechten aan veiligheid. Er zijn bijvoorbeeld speciale trackers voor kinderen in omloop waarin je drie noodtelefoonnummers op kunt slaan. Wanneer je kind meer dan 2000 meter van je verwijderd raakt, krijg je meteen een waarschuwing op je App te zien. De trackers zijn uiteraard ook prima te gebruiken ter beveiliging van je sportmiddelen zoals bijvoorbeeld een dure racefiets. Als je de G160 gps tracker bijvoorbeeld ergens aan de fiets bevestigt, zul jij via sms altijd een berichtje krijgen van de locatie waar jouw fiets zich op dat moment bevindt. Bij sommige trackers is er zelfs een afluisterfunctie ingebouwd. Ook worden alle locaties als geschiedenis opgeslagen in de tracker, zodat je de locaties waar deze is geweest, achteraf kunt nalopen achter je computer. Handig, toch?

GPS tracker: gemakkelijk in gebruik

De meeste trackers van de merken ProTrack en EyOn zijn gemakkelijk in gebruik. Deze trackers hebben een ingebouwde accu die ervoor zorgt dat de batterij het minimaal 3 en maximaal 20 dagen uithoudt zonder opgeladen te hoeven worden. Deze trackers worden geleverd inclusief smartphone App, zodat je met één druk op de knop jouw locatie kan opvragen. Je hoeft bijvoorbeeld alleen een LB-100 prepaid Simkaart van Lebara in je telefoon te plaatsen, zodat je altijd een uitstekend bereik hebt tijdens je work-out. De trackers zijn klein en compact en daarom handig om mee te nemen tijdens het sporten. Er is maar één hoofdbutton op de tracker aanwezig, die al jouw trainingsresultaten kan aflezen. Wanneer je herhaaldelijk op deze button drukt, verschijnt er op je track App die je van tevoren op je smartphone hebt geïnstalleerd, telkens nieuwe informatie over je start- en stoptijden, je locaties of over het aantal afgelegde kilometers.

Kennismaken met GPS trackers in de praktijk

Twijfel je nog of zo’n tracker ook iets voor jou is? Je kunt natuurlijk altijd eerst even proefdraaien door middel van het downloaden van een op zichzelf staande App die ook een aantal functies van dit soort trackers aanbiedt. Een aantal bekende en populaire tracking Apps zijn Google Fit, GeoTracker, Locus Map en iMapMyWalk+. Op basis van je ervaringen met de door jou gekozen App kan je achteraf altijd nog de beslissing maken om daadwerkelijk een activity tracker aan te schaffen. De activity trackers zijn wel een stuk nauwkeuriger en duidelijker qua resultaten en bieden meer opties aan dan een simpele tracking App die je op je telefoon kunt downloaden. Kortom: voor alle sporters die het leuk vinden om goede resultaten te boeken en die hun resultaten ook daadwerkelijk voor zich willen zien, zijn GPS trackers eigenlijk onmisbaar!