Menu
Vrouwen / Winkelen

Vrouwen doen boodschappen, mannen aankopen

We kennen allemaal de buying center theorie, die de verschillende rollen binnen een decision making unit beschrijft. Om hier wat meer praktische invulling aan te geven heeft het Familie Kenniscentrum onderzoek gedaan (N=2623) naar de rollen van gezinsleden bij het aanschaffen van producten en services. De uitkomsten wijzen erop dat gezinnen veel overleggen over aankopen, en dat ieder gezinslid zijn eigen rol, criteria en strategie heeft tijdens het aankoopproces

Moeders beslissen nog altijd over de dagelijkse boodschappen maar vaders hebben de grootste stem bij de aankoop van een auto of televisie. Opvallend is echter dat gezinsleden vaak hun eigen invloed op het aankoopproces te hoog inschatten, vooral bij vaders is dit het geval. Bij de aankoop van de dagelijkse boodschappen maar ook bij de aankoop van elektrische apparaten overschatten vaders hun eigen invloed het meest.

Dominante rol voor vaders in alle fasen van het aankoopproces
Het aankoopproces is in te delen in vier fasen: idee, informatie zoeken, overleg/keuze en aankoop.

Bij de aankoop van een televisie en digitaal tv-pakket hebben vaders in alle fasen een dominante rol. Kinderen spelen logischerwijs vooral een belangrijke rol in de verschillende fasen bij de aankoop van een spelcomputer en games. Bij de aankoop van een computer en digitale camera domineert niet één gezinslid bij het aankoopproces maar spelen alle gezinsleden een rol.

Methodiek
Het onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok|Netpanel. Alle uitkomsten zijn gebaseerd op uitspraken van de gezinsleden zelf. Hiervoor zijn data van twee online kwantitatieve onderzoeken onder gezinsleden (vaders, moeders en kinderen) samengevoegd. In totaal hebben aan deze onderzoeken 2623 gezinsleden meegewerkt.