5 situaties om naambadges te gebruiken

5 situaties om naambadges te gebruiken

Het dragen van naambadges door medewerkers van een bedrijf die direct contact met klanten hebben, heeft vele voordelen. Hieronder vijf specifieke situaties, branches en functies waarbij mensen naamplaatjes zouden kunnen dragen, en de voordelen.

Naamplaatjes op een congres of evenement

Op een congres of (vak)beurs wil je toch graag opvallen tussen de andere personen of organisaties, en naamplaatjes kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Een opvallende naambadge kan niet alleen een mooie gespreksopener zijn, maar zorgt ze er tevens voor dat potentiële klanten en gesprekspartners je naam beter onthouden omdat zij deze niet alleen horen maar ook geschreven zien staan. Wist je ook dat uit onderzoek is gebleken dan men eerder zaken doet met iemand waarvan men de naam kent?

Als organisator van een evenement of beurs moet je veel dingen regelen tijdens de voorbereidingen zoals een congreslocatie, uitnodigingen en een programma, maar vergeet hierbij ook de naambadges niet. Bezoekers raken gemakkelijker met elkaar in gesprek als ze een naambadge dragen met daarop hun naam en organisatie die ze vertegenwoordigen, dat de kans op een succesvol evenement vergroot. Om te voorkomen dat dure kleding van bezoekers beschadigd raakt door een speld, is het raadzaam te kiezen voor naambadges met magneet.

Identificatiemiddel voor medewerkers in de zorg

In de zorg kunnen verpleegkundigen, verzorgenden en helpenden te maken hebben met cliënten die vergeetachtig of dementerend zijn. Of deze cliënten nu in een verzorgingstehuis wonen of nog zelfstandig, het is belangrijk dat ze medewerkers van de verpleging of zorginstelling gemakkelijk kunnen herkennen. Een naambadge zorgt voor herkenbaarheid bij cliënten door ze een geheugensteuntje te geven, maar kan ook dienen als identificatiemiddel op gesloten afdelingen of van medewerkers die cliënten thuis bezoeken.

Naambordje voor medewerkers in de detailhandel

Naambordjes gedragen door winkelpersoneel vergroot de herkenbaarheid van medewerkers bij klanten, en geeft bovendien een nette, professionele en uniforme uitstraling. Uit onderzoek is gebleken dat veel consumenten het belangrijk vinden medewerkers van een winkel bij naam te kennen als ze aankopen doen. Iets meer dan de helft van de onderzochte personen heeft zelfs aangegeven vaker te komen in een winkel waar ze de naam, functie, en specialisatie van medewerkers weten, en dan ook nog eens meer geld uitgeven.

Hotelpersoneel maakt gemakkelijker contact

Een andere branche waarin gastvrijheid en klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staan, is de hotelbranche. Naambadges geven medewerkers een net, verzorgd en gastvrij uiterlijk, en de mogelijkheid sneller een persoonlijke band met de klant op te bouwen. Een naamplaatje kan echt toegevoegde waarde hebben door niet alleen de naam van de medewerker, het bedrijf en een logo te printen, maar ook bijvoorbeeld de vlaggen van de talen die iemand spreekt. Deze aanvullende relevante informatie geeft klanten meer vrijheid een hotelmedewerker aan te spreken als er iets niet naar wens is of ze graag iets willen weten.

Naambadges voor transportmedewerkers

Net als in de thuiszorg zijn er ook binnen commerciële organisaties medewerkers die buiten een bedrijf direct contact hebben met klanten, zoals transportmedewerkers. Deze medewerkers zijn een visitekaartje van het bedrijf, en moeten daarom een representatief en professioneel uiterlijk hebben. Nette bedrijfskleding en zichtbaar gedragen naambordjes zorgen voor een positief en betrouwbaar gevoel bij klanten.