Vrijwel alle internetgebruikers in Nederland krijgen niet de snelheid die hen is beloofd. Uit een onderzoek van Breedbankwinkel.nl onder 50.000 internetgebruikers blijkt dat maar liefst 95% niet de beloofde snelheid haalt. 60% komt zelfs niet eens tot de helft van de snelheid die providers juist veelvuldig gebruiken om klanten mee te lokken.
Ook de consumentenbond herkent het probleem en laat weten dat er regelmatig klachten binnen komen over de internetsnelheid. Neelie Kroes die werkzaam is al Eurocommissaris voor Digitale zaken zegt dat er snel een onderzoek komt naar de snelheid van het internet.
Kroes komt snel in actie
De Consumentenbond herkent het probleem. De bond krijgt regelmatig klachten over tegenvallende internetsnelheid. Eurocommissaris voor Digitale Zaken Neelie Kroes gaat een onderzoek doen naar de snelheid van internet. Vergeleken met andere Europese landen scoort Nederland zelfs nog goed schrijft het Algemeen Dagblad.
Ziggo
Aanbieder Ziggo is het niet eens met het onderzoek en spreekt de cijfers dan ook tegen. In een reactie liet het bedrijf, dat internet via de kabel aanbiedt weten dat ze precies de snelheid leveren die ze beloven. Volgens Erik van Doesselaar, woordvoerder van Ziggo zou het verlies van de snelheid daarna pas optreden omdat veel mensen Wifi gebruiken. Ook kan het te maken hebben met de gekozen techniek en bekabeling.