comScore presenteert overzicht van Europees internetgebruik mei 2012. Tumblr, Otto Gruppe en Groupon scoren het best bij vrouwen.
comScore, Inc. (NASDAQ: SCOR), een van de marktleiders in metingen van de digitale wereld, brengt vandaag een overzicht uit van het internetgebruik in Europa. Daaruit blijkt dat 395,7 miljoen Europeanen in mei 2012 ieder gemiddeld 27,6 uur op internet doorbrachten. Het overzicht over mei geeft een beeld van het internetgebruik in 49 Europese markten, geaggregeerd op Europees niveau. Daarnaast biedt het aparte analyses van 18 markten. Het laat ook zien welke categorieën websites en webproperties het meest bezocht werden door vrouwen in Europa. Tumblr.com scoorde het hoogste aandeel vrouwen, die samen goed waren voor 69% van de tijd die op dit populaire social network werd doorgebracht. Verder blijkt dat vrouwen de meeste tijd spendeerden in diverse winkelcategorieën, zoals Geuren/cosmetica (71%), Kleding (67%) en Postorderbedrijven (65%).
Tumblr, Otto en Groupon worden het meest bezocht door vrouwen
191,5 miljoen Europese vrouwen van 15 jaar en ouder waren in mei 2012 online. Ze staan daarmee voor 48,4% van de totale internetpopulatie en voor 46,9 % van de tijd die in deze maand online werd doorgebracht. In de top 100 van webproperties had Tumblr.com het hoogste aandeel vrouwen. Samen waren ze goed voor 69% van de tijd die op deze website werd doorgebracht. Het Duitse postorderbedrijf Otto Gruppe (68,8%) staat tweede in deze lijst en aanbiedingensite Groupon (61,7%) komt op de derde plaats. De totale tijd die Europese vrouwen doorbrachten op de websites van Mail.ru was bijzonder hoog, maar niet verrassend: deze groep bevat e-mailservices en het tweede social network van Rusland, Odnoklassniki.
Top 10 sites* voor vrouwen naar aandeel van de totale tijd die er is doorgebracht mei 2012 Totaal Europa: Vrouwen van 15 jaar en ouder (thuis en op werklocaties). Bron: comScore MMX |
|||
% van totaal doorgebrachte tijd | aantal minuten | gemiddeld aantal minuten per bezoeker | |
Totaal internetgebruik: vrouwen 15 jaar en ouder | 46,9 | 308.096 | 1.608,8 |
Tumblr.com | 69,0 | 606 | 71,1 |
Otto Gruppe | 68,8 | 433 | 22,8 |
Groupon | 61,7 | 137 | 9,4 |
Groep Mail.ru | 61,1 | 16.686 | 398,8 |
Groep PPR | 60,8 | 195 | 13,7 |
Spil Games | 60,2 | 768 | 48,8 |
Ikea | 57,5 | 123 | 13,0 |
RTL groepsites | 57,4 | 383 | 25,3 |
Iliad – Free.fr-sites | 55,6 | 251 | 22,7 |
Groupe Lagardere | 55,3 | 177 | 14,6 |
* Uit de top 100 internetproperties
Winkel- en communitysites scoren hoog onder vrouwen
Winkelsubcategorieën maken de helft van de top 10-websitecategorieën uit wat betreft de tijd die vrouwen er doorbrachten. Zo wordt duidelijk hoe de verhouding man-vrouw ligt op het gebied van online-shopping. De winkelcategorie Geuren/cosmetica staat bovenaan: 70,9% van de tijd die er in mei is doorgebracht komt voor rekening van vrouwen. Deze categorie wordt gevolgd door de community Beauty/fashion/style (67,9%) en de winkelcategorie Kleding (66,8%). Informatieve sites over gezondheid trokken ook relatief veel vrouwen (63,6% van de tijd), wat wijst op een grotere proactieve belangstelling van vrouwen voor gezondheidsvragen.
Top 5 categorieën voor vrouwen naar aandeel van de totale tijd die er is doorgebracht in mei 2012 Totaal Europa: Vrouwen van 15 jaar en ouder (thuis en op werklocaties). Bron: comScore MMX |
|||
% doorgebrachte tijd | aantal minuten | gemiddeld aantal minuten per bezoeker | |
Winkel: Geuren/cosmetica | 70,9% | 256 | 13,5 |
Community: Beauty/fashion/style | 67,9% | 511 | 10,4 |
Winkel: Kleding | 66,8% | 2.030 | 30,6 |
Winkel: Postorderbedrijven | 64,9% | 208 | 14,3 |
Community: Huisdieren | 64,4% | 94 | 8,8 |
Services: E-cards | 64,0% | 68 | 5,5 |
Gezondheid: Informatie | 63,6% | 604 | 11,5 |
Community: Voeding | 62,2% | 424 | 8,8 |
Winkel: Voeding | 61,2% | 315 | 15,6 |
Winkel: Winkelcentra | 61,0% | 203 | 13,5 |
Europees internetgebruik per land
Hieronder vindt u een overzicht van het Europees internetgebruik in 18 markten waarvoor comScore individuele metingen verzorgt. Het Russische internetpubliek was in mei 2012 weer de grootste online markt in Europa met 57,9 miljoen gebruikers. De Britten waren de meest intensieve internetgebruikers binnen Europa, met een gemiddelde van 39,1 uur per gebruiker, wat neerkomt op een toename van 5% in de afgelopen maand. Turkije neemt de eerste plaats in op het gebied van het aantal pagina’s dat gebruikers in mei bezochten: 3,674.
Overzicht van het Europees internetgebruik per land, naar aantal unieke bezoekers (x 1000) in mei 2012 Totaal Europees internetpubliek van 15 jaar en ouder, thuis en op werklocaties Bron: comScore MMX |
|||
aantal unieke bezoekers (x 1000) | gemiddeld aantal uren per bezoeker | gemiddeld aantal pagina’s per bezoeker | |
Wereldwijd | 1.484.382 | 24,5 | 2,388 |
Europa | 395.693 | 27,6 | 2,920 |
Russische federatie | 57.856 | 25,5 | 2,737 |
Duitsland | 51.714 | 25,2 | 2,889 |
Frankrijk | 43.212 | 28,9 | 2,872 |
Verenigd Koninkrijk | 37.640 | 39,1 | 3,637 |
Italië | 28.564 | 18,1 | 1,857 |
Turkije | 23.710 | 30,7 | 3,674 |
Spanje | 21.775 | 26,3 | 2,315 |
Polen | 18.451 | 29,3 | 3,308 |
Nederland | 12.006 | 33,1 | 3,247 |
Zweden | 6.305 | 24,7 | 2,497 |
België | 6.199 | 22,8 | 2,392 |
Zwitserland | 4.951 | 18,9 | 1,970 |
Oostenrijk | 4.842 | 15,0 | 1,621 |
Portugal | 4.460 | 21,2 | 2,221 |
Denemarken | 3.719 | 22,0 | 2,341 |
Finland | 3.428 | 27,8 | 3,028 |
Noorwegen | 3.310 | 29,0 | 2,767 |
Ierland | 2.412 | 21,1 | 2,078 |