Startende ondernemer: 5 tips voor een vliegende start

Startende ondernemer: 5 tips voor een vliegende start

Als startende ondernemer neem je een risico. Je bent immers niet verzekerd van inkomen, en zult er zelf je best voor moeten doen om opdrachten binnen te halen. Het is fijn als er uit je netwerk direct werk komt voor je, maar je wilt ook nieuwe klanten vinden. Daarom is het belangrijk om meteen professioneel over te komen, ook als je onderneming pas net bestaat. Daarom geven wij 5 tips voor een vliegende start voor de startende ondernemer.

Vervoer op orde

Afhankelijk van de diensten die je aanbiedt, bestaat de kans dat je moet reizen voor je werk. Misschien moet je klanten ontmoeten, of werken op locatie. Het komt niet professioneel over om bij het maken van afspraken de factor ‘heb ik wel vervoer?’ te moeten laten meespelen. Zorg dus dat je goed uitgedacht hebt hoe je mobiliteit geregeld hebt voor je onderneming. Een leaseauto is lang niet voor iedereen te betalen, maar gelukkig is het tegenwoordig ook mogelijk om voor periodes zo kort als één maand een piekfijne auto te leasen. Dit concept heet shortlease.

Goede website

Opdrachtgevers willen je kunnen screenen. Alleen een LinkedIn-pagina is vaak niet voldoende voor zzp’ers om een professionele uitstraling te hebben ten opzichte van nieuwe potentiële klanten. Zorg er daarom voor dat je een nette, professionele en vooral ook vindbare website hebt voor je onderneming. Daarop vermeld je natuurlijk je contactgegevens, maar zeker ook wat je te bieden hebt en tegen welk tarief. Een portfolio kan zeker ook geen kwaad. Houdt bij het inrichten van je website goed rekening met wat werkt in Google. Je wilt immers niet dat je klussen misloopt doordat andere, soortgelijke ondernemers eerder naar voren komen bij relevante zoekopdrachten.

Tips voor een startende ondernemer

Geschikte werkplek

Het is makkelijk om te denken dat je als zzp’er kunt besparen op kantoorruimte omdat je gewoon thuis kunt werken. De realiteit is namelijk dat je thuis voortdurend afgeleid kunt worden. Door de wasmachine, de kinderen, een verkoper aan de deur… Een lunch met het bord op schoot voor de televisie duurt vaak al langer dan gepland. Als je je tijd efficiënter wilt besteden aan het daadwerkelijk gedaan krijgen van werkzaamheden, is het doorgaans verstandiger om een werkplek buiten de deur te hebben.

Niet koppig zijn

De klant is koning. Dat is een cliché, maar het is wel een gedachte die je in het achterhoofd moet houden. Natuurlijk ben jij een expert op je vakgebied en doe je je best om jouw klant van het beste advies te voorzien, maar de klant bepaalt zelf wanneer hij tevreden is. Wees dus niet koppig als je daarmee je klant voor het hoofd stoot, en leer ook je werk los te laten.

Lever meteen goede service

Een stap extra zetten voor je klant wordt doorgaans zeker gewaardeerd. Het is een investering die zich later uit kan betalen doordat je een opdrachtgever voor langere tijd aan je weet te binden. Trek dus wat extra tijd uit, accepteer die extra last minute correctie en geef net dat beetje meer wat een concurrent wellicht níet geeft.