3 tips voor je Google Ads campagnes

3 tips voor je Google Ads campagnes

De perfecte Google Ads campagnes leveren veel op en kosten jou zo weinig mogelijk. Elke ondernemer droomt daarvan, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Je moet namelijk alleen weten wat belangrijk is en de juiste strategie toepassen. Hier lees je 3 tips voor jouw Google Ads campagnes, zodat het jou veel oplevert en zo weinig mogelijk kost!

Tip 1: Bespaar geld en kies voor de juiste doelgroep

Adverteren kost natuurlijk geld. Daarom wil je het liefst dat iedereen die op jouw website klikt ook een conversie uitvoert. Denk maar aan iets kopen, contact opnemen, naar jouw winkel toegaan, iets downloaden of een formulier invullen. Om dit te bereiken, moet je zorgen dat jouw website alleen terecht komt bij een relevante doelgroep. Het zou namelijk zonde zijn als iemand die toch niet iets bij jou gaat kopen, wel op jouw link klikt, waardoor jij voor niks jouw geld kwijt bent.

Hoe zorg je ervoor dat je een relevante doelgroep bereikt met jouw Google Ads campagnes? Je moet jouw doelgroep zo specifiek mogelijk maken, zodat je alle andere, niet relevante gegevens, weg kunt strepen. Zo’n specifieke doelgroep wordt een segmentatie genoemd.

Stel jij bent een hengelsport winkel in Arnhem. Dan zijn mensen in bijvoorbeeld Groningen, niet echt relevant voor jou. Als zij namelijk op het zoekwoord “Hengelsport” zoeken en ze komen bij jou terecht, kunnen ze dán pas zien dat het bedrijf helemaal in Arnhem is. Ze gaan dan waarschijnlijk niet naar jouw winkel en jij bent vervolgens wel geld kwijt aan de campagne.

Maak dus een doelgroepsegmentatie. Doe dit op basis van gebied, demografische gegevens, lifestyle en sociaal-economische gegevens. Als je het lastig vindt om een goede segmentatie te maken, kan een marketingbureau of Google Adwords specialist jou hier ook bij helpen.

Tip 1 Bespaar geld en kies voor de juiste doelgroep

Tip 2: Gebruik de juiste zoekwoorden

Net zoals het kiezen van de juiste doelgroep, is het kiezen van de juiste zoekwoorden ook erg belangrijk. Dit is namelijk iets wat jouw Google Ads campagne kan maken of breken. Als je de combinatie tussen de juiste doelgroep en de juiste zoekwoorden goed hebt aangepakt, bespaar je veel geld en wordt jouw campagne een succes.

Als eerste is het belangrijk dat het zoekwoord waar je voor kiest, overeenkomt met datgene wat jij doet en aanbiedt. Daarnaast moet er natuurlijk ook naar het zoekwoord gezocht worden. Tot slot moet het zoekwoord passen bij de segmentatie die je hebt gemaakt. Woont jouw doelgroep bijvoorbeeld in de omgeving Arnhem? Zorg dan dat dit onderdeel is van jouw zoekwoord. Bijvoorbeeld; “Hengelsport omgeving Arnhem” of “Hengelsportwinkel Arnhem”.

Vind je het lastig om goede zoekwoorden te vinden voor jouw Google Ads campagne? Vraag dan een Google Adwords specialist om advies!

Tip 3: Houd de concurrentie in de gaten

Tot slot is het ook belangrijk dat je de concurrentie in de gaten houdt. Kijk naar wat zij doen en wat wel en niet werkt voor hen. Van concurrentie kun je veel leren. Onthoud wel, wat voor iemand anders werkt, hoeft niet perse voor jou óók te werken. Als je zonder Google Adwords specialist gaat experimenteren met Google Ads, kost dat even wat tijd. Je moet namelijk ontdekken wat voor jou wel werkt en niet. De concurrentie in de gaten houden kan hierbij helpen.