Wat is SEO en wat kan een SEO-specialist voor jou betekenen?

Wat is SEO en wat kan een SEO-specialist voor jou betekenen?

Online zichtbaarheid is tegenwoordig belangrijk dan ooit. Deze online zichtbaarheid voor websites, creëer je door zoekmachine optimalisatie in te zetten. Veel mensen hebben al van zoekmachine optimalisatie gehoord, maar kunnen er nog geen vinger op leggen.

In dit artikel behandelen we het onderwerp ‘wat is SEO’ en vertellen we wat een SEO-specialist voor je kan betekenen.

Wat is SEO? 

SEO, de afkorting voor search engine optimization. Vertaald in het Nederlands is het zoekmachine optimalisatie. Denk bijvoorbeeld aan de grootste zoekmachine ter wereld: Google.

SEO zorgt er in korte lijnen voor dat jouw website hoger in de zoekresultatenpagina (SERP) van Google komt. Hiervoor moeten verschillende facetten goed georganiseerd worden om dat doel te bereiken. Dit heeft te maken met content, techniek en authoriteit.

Techniek

Met techniek binnen SEO hebben we het vooral over inhoudelijke dingen zoals de laadsnelheid van de website zo kort mogelijk is, dat er geen fouten zitten in de HTML en CSS, dat de hosting van de website goed is en dat de pagina’s van de website responsive zijn. Responsive houdt in dat de website zich aanpast aan het schermformaat van de gebruiker.

Content

Kwalitatieve en relevante content op een website of landingspagina’s is cruciaal om je SEO te optimaliseren.

Goede content zit hem vooral in het gebruik van goede page titles en -descriptions en een goede interne linkstructuur wordt aangehouden. Voorts moeten de url-, navigatie- en sitestructuur kloppen en de afbeeldingen op de pagina moeten geoptimaliseerd zijn.

 

De daadwerkelijke tekst moet kwalitatief en relevant zijn. Relevante content wordt onder andere bepaald door de keywords (zoekwoorden) die worden gebruikt in de tekst, titles en descriptions. De keywords moeten aansluiten bij het onderwerp.

Wanneer deze keywords te maken hebben met het onderwerp is de kans groter dat het algoritme van Google de pagina classificeert als relevant. Hierdoor groeit de kans op een hogere positie binnen de SERP.

De autoriteit van een site

De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door het aantal verkregen links naar andere websites en de autoriteit van die websites. Wanneer een autoritaire pagina linkt naar jouw website, krijgt de website zogenaamde ‘link juice’. De kwaliteit van deze externe links is belangrijker dan het aantal.

Wanneer jouw website een hoge autoriteit heeft, kun je dit zien als een soort ‘pluspunten van Google’. Een hoge autoriteit zorgt ervoor dat je pagina hoger komt te staan in de zoekresultatenpagina van Google.

Hoe herken je een goede SEO specialist? 

Veel bedrijven besteden hun SEO uit aan SEO-specialisten. Dit komt omdat SEO niet heel moeilijk is, maar vooral veel tijd en ervaring vraagt van een persoon.

Er is nog geen duidelijke accreditatie voor een SEO-specialist. Daarom kan het vaak lastig zijn om een goede SEO-expert te vinden. We behandelen een aantal aandachtspunten bij het kiezen van een geschikte SEO-specialist:

  • Een goede SEO-specialist moet vooral de combinatie van de drie bovengenoemde facetten goed kunnen implementeren in websites. Content, techniek en autoriteit zijn alle drie belangrijk voor het optimaliseren van je website.
  • Ook is het belangrijk om een realistische SEO-specialist te vinden. Een SEO-consultant kan niet binnen een bepaald tijdsbestek een nummer 1 positie garanderen. SEO is een dynamisch vakgebied, met constante veranderingen en geen garanties voor een nummer 1 posities.

Een goede SEO-specialist behandelt dus alle drie de facetten (content, techniek en linkbuilding) en is realistisch.