5 Redenen om te adverteren op je eigen merknaam in Google AdWords

5 Redenen om te adverteren op je eigen merknaam in Google AdWords

Niet alle bedrijven maken in Google AdWords gebruik van de mogelijkheid om te adverteren op je eigen merknaam. Hier zijn verschillende redenen voor te noemen. Eén van de belangrijkste redenen voor ondernemers om er niet voor te kiezen is ‘omdat ze al zichtbaar zijn in de organische resultaten’. Dit is misschien wel waar, maar er dit mag eigenlijk geen reden zijn om de eigen merknaam niet te gebruiken in Google AdWords. Er zijn namelijk zo veel redenen om dit juist wel te doen. Hieronder vind je de 5 belangrijkste redenen waarom je als SEA specialist in moet zetten op je merknaam.

  1. Snelle verwerking van aanbiedingen

Aanbiedingen, acties en kortingen kunnen bijzonder snel worden gecommuniceerd wanneer er gebruik wordt gemaakt van de eigen merknaam in Google AdWords. Hiervoor kan er een beroep worden gedaan om de hiervoor bedoelde extensies, die ervoor zorgen dat de advertentie direct wordt aangepast. Binnen slechts een paar minuten wordt het verkeer al direct doorgestuurd naar de juiste landingspagina.

  1. Hogere kwaliteitsscores

Een hogere kwaliteitsscore zorgt ervoor dat je minder betaalt per klik. Dit is natuurlijk heel interessant voor bedrijven en is een succesfactor binnen de campagne. Door de eigen merknaam te gebruiken zal je een hoge kwaliteitsscore behalen (waarschijnlijk 10/10). Wanneer deze score wordt gecombineerd met een relatief lage mate van concurrentie, dan betaal je in de meeste gevallen hooguit een stuiver per klik. In bepaalde gevallen komen de kosten per klik slechts op een aantal cent. De kosten per klik zijn dus een stuk lager wanneer je je eigen merknaam gebruikt.

Het blijft een vraagteken of het ook helpt voor de andere kwaliteitsscores binnen je account. Het feit is echter wel dat de gemiddelde kwaliteitsscore van je totale account toeneemt.

  1. Concurrentie voor blijven

Concurrenten mogen adverteren op jouw naam door je bedrijfsnaam op te nemen in de tekst. Dit is toegestaan, waardoor je het niet tegen kunt houden. Het is voor concurrenten een vrij gemakkelijke manier om een graantje mee te pikken van jouw succes. Het wordt vervelender wanneer de concurrent boven jouw advertentie komt te staan. Dit zal gebeuren als jij geen gebruik maakt van je eigen merknaam. Jouw CTR gaat omhoog wanneer je zelf adverteert en dit zorgt ervoor dat de CTR van je concurrent daalt. Op deze manier blijf je de concurrentie altijd een stapje voor.

  1. Minder aandacht voor negatieve resultaten

Negatieve resultaten op de eerste pagina van Google zijn natuurlijk erg vervelend. Het liefst wil je hier zo snel mogelijk vanaf, maar je hebt er zelf weinig invloed op. Iets dat je wel kunt doen is gebruik maken van de eigen merknaam in AdWords advertenties. De negatieve resultaten schuiven dan direct verder naar beneden en komen hoogst waarschijnlijk onder de vouw te staan.

  1. Meer traffic

Google heeft zelf al meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de resultaten van branded advertenties versus non-branded advertenties. Deze onderzoeken geven weer dat het aantal klikken omhoog gaat bij gebruik van branded advertenties in combinatie met organisatie zoekresultaten. Dit zorgt dus voor meer traffic naar je website. Goed om te weten door het feit dat bezoekers in dat stadium minder snel af zullen haken.