Jonge en aantrekkelijke vrouw krijgt auto voor prikkie

Jonge en aantrekkelijke vrouw krijgt auto voor prikkie

Wanneer een potentiële koper van een tweedehands auto jong en aantrekkelijk is, blijkt bijna één op de tien Nederlandse mannelijke autoverkopers bereid te zijn in prijs te zakken. Bij vrouwen ligt dat percentage op slechts 2,4%. Dit blijkt uit onderzoek van AutoScout24.

In het onderzoek zijn 3.510 Nederlanders ondervraagd over hun ervaringen in de verkoop van tweedehands auto’s. Mannen blijken meer ervaring te hebben in het verkopen van hun auto, een kwart van hen geeft aan vaker dan vijf keer een auto te hebben verhandeld. Daarentegen heeft bijna de helft van de vrouwen nog nooit zelf een auto verkocht.

Zakken in prijs
Vrienden en familie hebben de grootste kans om een auto voor een lagere prijs te bemachtigen, zo blijkt verder. Een kwart van de Nederlanders geeft aan hiertoe bereid te zijn. Jonge en aantrekkelijke vrouwen maken bij een deel van de mannelijke verkopers kans op een koopje, terwijl vrouwen zich niet laat verblinden door schoonheid tijdens prijsonderhandelingen. Opvallend is dat mannen tegelijkertijd zeggen hun auto te verkopen aan degene die de beste prijs biedt.

Andere opmerkelijke verschillen: de auto schoonmaken voor overdracht doet vrijwel iedereen, maar mannen blijken hier meer moeite in te steken dan vrouwen. Zo geeft 20% van de vrouwen aan de schoonmaak aan een professionele partij over te laten, terwijl 16% van de mannen hier voor kiest. Ongeveer de helft van de vrouwen neemt zelf een emhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/AutoScout24/c/mer en spons ter hand, tegenover 60% van de mannen. Wel kiezen meer vrouwen dan mannen er voor om de verkoop via een autodealer te laten verlopen, in plaats van zelf actief aan de slag te gaan.

Jurgen Vugts, algemeen directeur AutoScout24 Nederland: “Ons onderzoek bevestigt dat de verkoop van een auto een mix van emotie en zakelijkheid is. Acht op de tien ondervraagden geeft aan in meer of mindere mate gehecht te zijn aan zijn auto en deze met weemoed te verkopen. Toch verkoopt maar liefst 90% de auto bij voorkeur aan degene die de beste prijs biedt, of die nou goed of slecht voor de auto zal zorgen. Een koper doet er dan ook verstandig aan hier rekening mee te houden.”