Vrouwen en kinderen bepalen sterk wat er in de directe omgeving te doen is, mannen kiezen huis

Vrouwen en kinderen bepalen sterk wat er in de directe omgeving te doen is, mannen kiezen huis

Gezin stelt steeds hogere eisen aan vakantiehuis

Gezinnen stellen steeds hogere eisen aan het vakantiehuis zelf en de omgeving waar het gelegen is. Als het aan mannen ligt, is het gehuurde vakantiehuis vooral vrijstaand met eigen zwembad en snel internet. Vrouwen willen een warme bakker of een kleine supermarkt in de directe omgeving voor de eerste levensbehoeften en om producten en typische regionale recepten uit te kunnen proberen. Ook hebben ze graag lokale restaurants in de buurt om af en toe buiten de deur te eten. Dit blijkt uit onderzoek dat Belvilla liet uitvoeren door Goos Marketing Research uit Amsterdam. Ouders willen dat hun kinderen leeftijdsgenoten kunnen ontmoeten en voor hen is dus vooral het sociale aspect belangrijk.

Belvilla, online specialist in vakantiehuizen, liet aan de vooravond van het boekingsseizoen voor het voorjaar en de zomervakantie de verschillende eisen onderzoeken die consumenten aan vakantiehuizen stellen. Ook werd gekeken welke specifieke interesses mannen, vrouwen en kinderen hebben als ze eenmaal in het vakantiehuis verblijven. De sleutel tot een goede vakantie zit in de mix van inspanning en ontspanning. Dit kan zowel plaatsvinden in het vakantiehuis als in de directie omgeving en wat verder daarbuiten.

Eisen en interesses

Onderzoeker Robert Goos licht de uitkomsten toe: “Je kunt stellen dat vrouwen meer van de software zijn, datgene rondom het huis. 61% wil een grote tuin, 59% een zwembad en 27% wil dat er huisdieren zijn toegestaan. Mannen daarentegen zijn meer van de hardware, van het huis zelf. 61% wil een vrijstaand huis, 44% internet, 38% airconditioning. Daarbij willen ze liever dan vrouwen geen huisdieren.” Verder zijn een landelijke omgeving (92%), terrasjes en plaatselijke markten (85%) en culturele bezienswaardigheden (79%) belangrijk in de nabijheid van een vakantiehuis. Respondenten boven de 45 jaar en alleenstaanden kiezen graag voor een omgeving met culturele bezienswaardigheden en mooie natuur en een huis dat meer afgelegen ligt.

“Een combinatie van inspanning en ontspanning blijkt in het onderzoek overduidelijk de sleutel tot een goede vakantie”, zo stelt Hedwig Wassing, directeur van Belvilla. “Lekker luieren en lezen, maar ook wandelen, fietsen en zwemmen hoort er voor het merendeel van de ondervraagden absoluut bij. Voor ons bevestigt het onderzoek de vorig jaar reeds ingezette trend en grotere vraag naar comfortabele en goedgelegen vakantiehuizen. Deze trend zagen we al tijdens de wintersportboekingen, waar er veel vraag is naar goed uitgeruste chalets aan de piste. Je ziet dat gezinnen en vriendengroepen niet kiezen voor het comfort van zomaar een huisje, maar van een vakantiewoning die niet onderdoet voor – of zelfs comfortabeler is dan – hun eigen huis. Voor de zomer hebben we ons aanbod vooral aan de bovenkant van de markt verder uitgebreid met huizen die meer faciliteiten bieden en wat betreft activiteiten in de omgeving alle mogelijkheden bieden voor zowel vakantiegangers met als zonder kinderen.”

De trend naar meer comfort blijkt ook uit de eerste boekingen voor aankomende zomer: Belvilla ziet dat er  duidelijk meer 4- en 5-sterren woningen worden geboekt en minder vakantiehuizen met één ster.

Huiseigenaren zelf steeds actiever

81% van de respondenten geeft aan dat zij het liefst dagtrips maken tijdens de vakantie. Om consumenten meer en beter inzicht te geven in wat er precies in de (directe) omgeving van het huis te doen is, betrekt Belvilla de eigenaren van de Belvilla vakantiehuizen actiever dan voorheen. “Op onze recent vernieuwde website krijgen de huiseigenaren die hun huis via onze site verhuren de mogelijkheid om de ins en outs van de regio op de website te zetten. Dat waarderen gasten enorm. De activiteiten en bezienswaardigheden worden vervolgens overzichtelijk weergegeven op een kaart. Denk hierbij aan de dichtstbijzijnde warme bakker, het gezelligste restaurant en de leukste activiteiten voor kinderen”, aldus Wassing.

Het Belvilla Vakantiehuisonderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Goos Marketing Research onder 518 Nederlanders in de leeftijdscategorie 30 tot en met 65 jaar.

Fotobijschrift: ‘Vakantiegangers willen een leuke omgeving waar altijd wat te beleven is; 81% geeft aan zij het liefst dagtripjes maken tijdens de vakantie, zo blijkt uit onderzoek van Belvilla, online aanbieder van vakantiehuizen. Het vakantiehuis zelf is bij voorkeur een vrijstaand huis met een eigen terras of tuin en een zwembad. Ook de aanwezigheid van een warme bakker om de hoek draagt bij aan de vakantiepret.’